Tsitsikamma & Addo - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Morgan & Ingrid - WaarBenJij.nu Tsitsikamma & Addo - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Morgan & Ingrid - WaarBenJij.nu

Tsitsikamma & Addo

Blijf op de hoogte en volg Morgan & Ingrid

19 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

We hebben weer wifi! Tijd voor een verslagje dus.

Zaterdagochtend hebben we lekker ontbeten in onze B&B en na het ontbijt zijn we uit Knysna vertrokken. We hebben een stop gemaakt in Plettenberg Bay. De dagen daarna zouden we geen supermarkt meer zien, dus we hebben wat boodschapjes gedaan. Het was 's ochtends al heerlijk weer. P'bay ligt bij het strand, dus we hebben lekker over het strand gewandeld. Met onze blote voeten in het water. Én omdat we dat natuurlijk ook wel in Zuid-Afrika moesten doen: Onze namen in het zand geschreven (inclusief hartje ofcourse).

Vervolgens zijn we doorgereden naar het Tsitsikamma National Park. We waren te vroeg om in te checken (we bleven daar twee nachten), dus zijn we verder het park ingereden naar de wilde, maar prachtige kust. Er zijn allemaal rotsen waar de zee keihard tegenaan botst met als resultaat meters hoge golven. We hebben daar in het zonnetje een hapje gegeten, terwijl we van het uitzicht genoten.
Daarna hebben we ingecheckt en zijn we back to basic naar ons boshutje gegaan. Het was een super schattig hutje (in het bos) met twee bedden en een badkamertje.
's Avonds hebben we pannenkoeken gebakken, wat in het begin best lastig ging aangezien de stroom steeds uitviel als we de elektrische plaat aan wilde doen. Maar na een tijdje hadden we het onder controle. Toen kwam de volgende uitdaging: We hadden geen spatel. De pannenkoeken moesten dus met een gooi omgedraaid worden. Maar ja, ik ben natuurlijk niet voor niets een professionele pannenkoekenbakster (Ask Lisa of Morgan haha) dus voor mij was dat geen probleem! Uiteindelijk hadden we een stapel pannenkoeken, die we op hebben gegeten met de jam van de berryfarm in Swellendam.

Zondagochtend zijn we gaan wandelen in het park. We liepen over hangbruggen die boven de wilde, groene zee hingen. Heel mooi!
De rest van de middag hebben we bij de kust in het zonnetje gelegen, genietend van de omgeving. Even een dagje wat rustiger aan.

Maandag waren we drie jaar samen! En nog steeds hartstikke verliefd :)

We hebben tot nu toe niet echt koude nachten gehad, maar de nacht zondag op maandag was echt warm gevolgd door een super warme dag (wat helemaal niet zo erg was natuurlijk).
We zijn redelijk vroeg weggegaan uit het Tsitsikamma, want we gingen richting het Addo Elephant National Park! Dat werd onze eerste echte safari. De naam zegt het al, het park staat vooral bekend om de wilde olifanten. Rond de 600 olifanten lopen er rond en ook nog allemaal andere dieren (onder andere soorten herten, buffelo's, zebra's, leeuwen en neushoorns). Toen we rondreden, kwamen we al meteen schildpadden op de weg tegen. Daarna kwamen we een aantal Pumba's en niet veel later een aantal Timon's tegen! Ook zagen we zebra's, allemaal soorten antilopen en een buffelo (zit ook in de Big 5), maar nog geen olifanten ...
Totdat we na een tijdje rijden bij een waterbeekje kwamen waar een aantal olifanten stonden en zwommen! We konden heel dichtbij komen met de auto. Wat waren ze groot! Even later kwam er nog een kudde van tien olifanten aanlopen. Moeders met jongen, die water opzogen en over zich heen spoten. We keken onze ogen uit. Maar dat was nog niet genoeg, want even later kwam er een kudde van maar liefst 25 olifanten aanlopen ... En een kwartier later kwamen er nog tien extra olifanten aan. Het hele beekje was overbevolkt ... Zoveel olifanten hadden we nog nooit bij elkaar gezien ... Heel speciaal!

Daarna zijn we naar het tentenkamp gegaan, waar we zouden overnachten. Het kamp was midden in het park, dus er was kans op wildlife dichtbij. We hadden een of ander klein tentje verwacht, maar niets was minder waar. Het was een doolhof van paadjes door een bos(je) en er waren maar vijf tenten met ieder zijn eigen open plek. Het waren grote, luxe safaritenten met een eigen braai. Onze tent zat aan de rand het kamp.
En nu komt het mooiste: Tien meter van onze tent stonden allemaal olifanten en zebra's! We konden ze gewoon zien vanuit ons bed door het panoramaraam! Wanneer maak je dat nou mee?!
We hoorden ze de hele tijd. Ze maken een beetje hetzelfde geluid als wat je van een leeuw zou verwachten. Ze brullen. En soms hoorde we natuurlijk ook getoeter. Dat was nog eens een speciale plek om ons jubileum te vieren!
Zelfs toen we aan het koken waren (dat was ergens anders in het kamp), kwamen er olifanten langslopen. Wie kan er nou zeggen dat ze tijdens het koken uitzicht hadden op wilde olifanten? Nou, wij dus!
's Avonds lagen we in bed en luisterden we naar alle geluiden om ons heen. Het was pikdonker, maar we konden goed horen of er dieren in de buurt waren.
Midden in de nacht werden we wakker van keiharde onweer. We hadden ons panoramaraam opengelaten, dus we konden de bliksem in de lucht zien. Wel een klein beetje eng in een tent ...

Vanochtend werden we al om 6.30 wakker van geluiden buiten. Wat bleek? Er stond een hele kudde buffelo's 'naast' onze tent! Ze zaten ons allemaal aan te staren haha.

Nadat we onze spullen hadden gepakt, zijn we door het zuiden van het park gereden. Daar waren minder dieren dan in het noorden, waar we gisteren reden. Maar alsnog hebben we nog wel herten, zebra's en op het allerlaatst nog vier olifanten gezien!

Daarna zijn we naar Jeffrey's Bay gereden. Dat is een surfersdorp, dus we zien overal mensen surfen. We hebben een kamer aan het strand met uitzicht over de zee. Zon, zee, strand en een hangmat. Perfecte combinatie!
Vanavond gaan we lekker uiteten, nog voor onze drie jaar! We laten snel weer van ons horen! Liefs

• 19 Augustus 2014 - 19:56

Je Bruur:

Ik zei al dat ik je verhalen niet meer zou lezen...Wat baal ik dat ik het toch weer heb gedaan! X