Vakantie! - Reisverslag uit Reebok, Zuid-Afrika van Morgan & Ingrid - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Reebok, Zuid-Afrika van Morgan & Ingrid - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Morgan & Ingrid

13 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Reebok

Zondag verlieten we na meer dan 5 weken het voor ons ondertussen vertrouwde Kaapstad ... Dat was wel even een raar gevoel, maar we hebben allebei het gevoel dat we hier echt nog wel een keer terug zullen komen!

We zijn als eerste naar Muizenberg gereden, waar we hebben ontbeten. Het was heerlijk weer en het strand was vol met surfers. We kregen de neiging om zelf ook ons zwemkleding aan te trekken, maar we hadden een vol programma deze dag!
We zijn vervolgens doorgereden naar Simon's Town. Naar de Afrikaanse pinguins! Daar had ik daar echt naar uitgekeken, want ik word echt blij van pinguins haha. We hebben er een heleboel gezien, ook van die donzige jonkies. Cute!
Daarna zijn we doorgereden naar Kaappunt en Kaap de Goede Hoop. Die liggen op het meeste zuidwestelijk puntje van het Afrikaanse continent. Hier komen de koude zeestroom Benguala en de warme zeestroom Agulhas samen, maar daar zie je met het blote oog niet zoveel van natuurlijk. Kaap de Goede Hoop heeft die naam gekregen, omdat het vroeger voor schippers betekende wanneer ze deze kaap zagen dat ze op de helft van hun reis waren en er goede hoop was dat ze hun eindbestemming zouden halen. Dit gold helaas voor lang niet iedereen, want er liggen niet normaal veel scheepswrakken langs de kust van Zuid-Afrika.
Op de kaap zijn we omhoog geklommen naar de vuurtoren. Dat ging heel moeizaam, want we hadden ongelooflijk veel spierpijn nog van de tafelberg wandeling. Boven bij de vuurtoren waren de benen van Morgan compleet uitgeschakeld. Ik ben nog iets verder gaan wandelen, maar na een tijdje hield mijn lichaam het ook voor gezien en deed echt alles pijn. We hebben dus lekker genoten van het uitzicht (want mooi was het daar wel!) zonder voor de rest nog al te veel in te spannen. We waren net een oud bejaard koppel haha.
Aan het eind van de middag zijn we uiteindelijk naar Sandbaai (Hermanus) gereden, waar onze B&B was. Na een hele tijd zoeken (we hebben geen navigatie) vonden we het guesthouse. We werd heel hartelijk ontvangen door een Duits (homo)koppel en we kregen een prachtige kamer.

Maandagochtend hadden we nog meer last van spierpijn. Onze kamer was op de eerste verdieping, wat dus betekende dat we een trap op en af moesten en zo hé, daar hadden moeite mee ...
Beneden was de ontbijtzaal, die super mooi aangekleed was. Er was allerlei eten en er werden scrambled eggs met bacon voor ons klaargemaakt. Goed begin van de dag!

Vervolgens zijn we naar Kleinbaai gereden, omdat we met great white sharks gingen duiken!
Terwijl we op de boot aan het wachten waren, kwamen we toevallig het Belgische stel tegen. Zij hadden deze dag hun tweede tour, omdat ze de eerste keer geen een haai hadden gezien. Ze vertelden dat ze een aantal haaien hadden gezien deze keer, maar dat andere boten deze dag weer geen een haai hadden gezien. Dat kon dus ook ... Geen een haai zien. Dat zou een domper zijn, want wij zouden geen tweede dag terug kunnen komen. Maar goed, met goede hoop klommen we in onze boot. We moesten zo'n 15 minuten varen naar de plek waar de wilde haaien zouden moeten zwemmen. Het begon toen toch wel erg spannend te worden ...
We kregen allemaal een zwemsuite en Morg en ik mochten meteen de kooi inklimmen. De crew van de boot lokte de haaien en riep 'DOWN!' wanneer er een haai in de buurt was. Nou, meteen de eerste minuut kwam er al een haai langs zwemmen. Wat een indrukwekkend grote beesten zeg! De tweede haai kwam recht op ons afzwemmen ... Dat was wel even eng haha. Vervolgens kwam er elke paar minuten weer een nieuwe haai. Vast ook een paar keer dezelfde, maar sommigen waren wel overduidelijk groter dan de anderen en dan moet je dus denken aan een beest van meer dan 4 meter lang... Ze kwamen echt super dichtbij langs zwemmen. Het was zo gaaf! Vanaf de boot kon je ze ook goed zien en een paar keer vielen ze echt het lokaas aan, dus zag je ze echt uit het water springen en die bek met die enge tanden ... De crew zei dat ze echt sinds weken niet meer zoveel haaien hadden gezien. Omdat er zoveel haaien waren (op 'slechte' dagen moet je meer dan 20 minuten wachten voordat je, als je geluk hebt, een haai ziet en nu zagen we 5 haaien in 10 minuten), mochten we twee keer de kooi in. Dat liet ik me geen twee keer zeggen!
Na iets van twee uur voeren we helaas weer naar het land. De golven waren ondertussen een stuk heviger geworden, dus het was een aardig wilde rit, maar we kwamen veilig terug in Kleinbaai. De shark diving organisatie had voor lekker eten gezorgd en met een voldaan gevoel gingen we daarna weer terug naar Sandbaai.

Dinsdagochtend hebben we weer heerlijk ontbeten. Daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we vertrokken uit Sandbaai.
We hebben een stop gemaakt in Hermanus om te kijken of er ondertussen meer walvissen waren dan een paar weken daarvoor en ja hoor, overal waar we keken zagen we walvissen! En dichtbij! Eentje kwam vlak bij ons langs de kust zwemmen. We zagen die lelijke wratten op z'n bek zitten, maar voor de rest zijn het zulke inmens grote, mooie beesten. We zagen overal vinnen, staarten en bekken uit het water springen.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Cape Agulhas. Dat is het meeste zuidelijke puntje van het Afrikaanse continent en hier komen de Indische en Atlantische oceaan samen. Voor de rest is het een punt in de middle of nowhere, maar we hebben er leuke foto's gemaakt.
Daarna zijn we naar ons appartementje net buiten Swellendam gereden. We kregen een heel schattig huisje met eigen tuintje vol met planten en bloemen en we hadden uitzicht op de bergen. Het was op een berry farm, waar ze allemaal soorten jam en likeuren maakten. Tegen een liquer tasting zeiden we natuurlijk geen nee!
Bij het huisje was ook een braai met hout. We hadden vlees gekocht, want het leek ons leuk om een keer 'echt' te braaien. Het ging in het begin echter niet zo soepel, want het hout was nog een beetje vochtig. Morg had zelfs de gourmetpan, die in het huisje stond, al gepakt, omdat hij het niet meer zag zitten, maar op dat moment kreeg ik het vuur eindelijk goed aan! We hebben toen heerlijk in het tuintje gegeten.
's Avonds hebben we een film gekeken met Denzel Washington die was opgenomen in Kaapstad. We konden allemaal punten herkennen. Super grappig!

Vanochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. We hebben lekker in 'ons' tuintje in het zonnetje gezeten. De drie honden (Sambuca, Chardonnay en Bailey heetten ze haha) van de eigenaar hielden ons gezelschap.
Vervolgens zijn we richting Mosselbaai gereden. In het Nature Reserve Botlierskop hadden we weer twee leuke activiteiten op de planning staan. Nummer één was een wandeling met leeuwen maken! Ook dat was in het begin wel even spannend. De leeuwen liepen gewoon los (zonder halsband of iets), maar ze waren wel 'tam' (tussen haakjes, want het blijven altijd wilde dieren). Ze waren opgegroeid bij mensen, waardoor ze niet meer terug het wild in kunnen, omdat ze niet weten hoe ze moeten jagen en minder sterk zijn dan 'echte' wilde leeuwen. We liepen met een mannetje (Mufasa) en een vrouwtje (Layla). Ook dit zijn weer zulke indrukwekkend mooie beesten! Na een wandeling van een uur zijn we naar een andere plek in het reserve gereden, waar activiteit twee was: Een ritje op een Afrikaanse olifant! Jeetje, wat een beesten! Drie meter hoog zaten we op een beest van meer dan 5000 kilo. Sam heette de olifant en achter hem liep zijn zoontje. Ook deze olifanten zijn opgegroeid tussen mensen en kunnen niet meer het wild in. Ze zijn daarom in dit park opgevangen. Het was een hobbelig ritje, maar erg leuk!
Na deze geweldige ervaringen zijn we naar ons B&B in Reebok gereden, waar we hartelijk werden ontvangen door onze gastvrouw. Ze maakte meteen koffie en thee voor ons. Ze liet onze kamer zien, waar we een geweldig uitzicht hadden over de zee én voor onze neus vlak bij de kust zwom een walvis in de zee!

Zojuist zijn we heerlijk uiteten geweest en heb ik geskyped met papa en mama! We zijn benieuwd wat we komende de dagen te zien krijgen, want dit land blijft ons verbazen! Liefs

• 13 Augustus 2014 - 22:53

Janina:

Wauw, wat maken jullie veel mee! Genieten! xx

• 14 Augustus 2014 - 10:54

Je Bruur:

Vanaf nu lees ik de verslagen noet meer...Loop me op te vreten van jaloezie! ;-). Geniet er van!